راهکاری برای توسعه با کمترین وابستگی به منابع آبی/توسعه خطوط ریلی در خراسان جنوبی 2.5 میلیارد دلار هزینه دارد

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به 16 سال کم‌آبی در خراسان جنوبی، بر اهمیت اتخاذ راهکارهای توسعه‌ای با کمترین وابستگی به منابع آبی در این منطقه تأکید کرد. او همچنین با تأکید بر اهمیت توسعه خطوط ریلی در این منطقه عنوان کرد:این اقدام بدون حضور سرمایه‌گذار خارجی اجرایی نخواهد شد چراکه حداقل به دو تا ۲.۵ میلیارد دلار هزینه احتیاج دارد.

به گزارش اقتصادنیوز، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در هجدهمین جلسه ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار که در وزارت راه و شهرسازی برگزار شد، با بیان اینکه سختی طبیعت بیرجند و بیش از ۱۶ سال کم‌آبی، از مشکلات فعلی این منطقه به شمار می‌روند، عنوان کرد: ما باید محوری را برای توسعه ثروت در خراسان جنوبی انتخاب کنیم که بدون شک با شرایط اقلیمی و بی‌آبی آن سازگاری داشته باشد. فکر می‌کنم در حال حاضر پرمخاطره‌ترین و حیاتی‌ترین ماده در این منطقه آب باشد، ما هرکاری انجام می‌دهیم باید در راستای بهره‌وری از آب باشد. باید به دنبال راهکارهایی برویم که در عین حال که کمترین وابستگی را به منابع آبی دارد می‌تواند ثروت را در منطقه توسعه بخشد.

آن طور که پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گزارش داده، آخوندی در ادامه تبدیل شدن این بحث به یک مورد استراتژیک را امری سخت و پرکار دانست و افزود: مسئولان استانی باید ارزیابی کنند که گردشگری و میراث فرهنگی تا چه حد می‌تواند در محور توسعه نقش جدی داشته باشد. در هر صورت یک محور توسعه‌ای مشخص برای این استان باید درنظر گرفته شود تا همه جهت‌ها متوجه این محور باشد. با تصوری که من از این منطقه دارم، فکر می‌کنم بیش از اینکه صنعت بتواند نجات‌دهنده این استان باشد، فرهنگ و صنایع وابسته به آن است که (با توجه به تاریخچه این منطقه) می‌تواند به عنوان اولین محور توسعه در این ناحیه تأثیرگذار باشد.

او همچنین پیرامون شبکه حمل و نقل در استان خراسان جنوبی نیز گفت: با توجه به خشکیدگی منابعی که درحال حاضر در کشور داریم باید برنامه‌های این حوزه را اولویت‌بندی کنیم. به نظر من حمل و نقل هوایی در اولویت منطقه است و بعد از آن بخش ریلی و جاده‌ای دارای جایگاه مهمی هستند.

آخوندی با تأکید بر این مطلب که با توجه به تنگی منابع تاکنون در حوزه جاده‌ای در خراسان جنوبی اقدامات خوبی صورت گرفته است گفت: این اقدامات واقعا چشمگیر و قابل ارائه هستند ولی همچنان نیاز به پیگیری دارد که به این امر نیز رسیدگی می‌کنیم. از سویی دیگر بخش راه‌آهن و کشیده شدن خط ریلی از بیرجند به سمت زاهدان محور بسیار مهمی محسوب می‌شود ولی این اقدام بدون حضور سرمایه‌گذار خارجی اجرایی نخواهد شد چراکه حداقل به ۲ تا ۲.۵ میلیارد دلار هزینه احتیاج دارد. باید دراین بخش پروژه را یا از صندوق توسعه ملی و یا از سرمایه‌گذار خارجی با توجه به تضامین دولتی تأمین مالی کنیم که این امر نیز در دست پیگیری بوده که امید است به سرانجام برسد.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

تبلیغات

جستجو های اخبار روز

جدیدترین اخبار

داغ ترین اخبار

تبلیغات