چطور از فشار خون بالا فرار کنید؟/توصیه‌های تغذیه‌ای و راهکارهای عملی

دانش > پزشکی - ایرنا نوشت: فشار خون عارضه ای است که تقریبا از هر سه فرد بزرگسال، یک تن به آن مبتلاست و عامل اصلی بیماری های قلبی عروقی، کلیوی، سکته مغزی و اختلالات چشمی محسوب می شود.

فشار خون نیرویی است که توسط جریان خون به دیواره رگ ها وارد می شود تا خون در سراسر رگ ها و بدن جریان یابد. اگر این نیرو افزایش پیدا کند و در طول زمان ثابت باقی بماند، بدن با مشکلات زیادی روبرو می شود. کنترل فشار خون فرآینده پیچیده ای نیست و به راحتی می توان با اجتناب از مواد غذایی و عوامل تحریک کننده بر آن چیره شد.

خوراکی‌هایی که باید محدود کنید

-غذاهای کنسروی، آماده و فرآوری شده
این غذاها حاوی مقادیر قابل ملاحظه ای نمک، مواد نگهدارنده و ادویه هستند و سبب افزیش فشار خون می شوند. نمک این غذاها بیش از حد مجاز است.
-انواع شیرینی و کیک
کیک و شیرینی منبع شکر و چربی های اشباع است که علاوه بر افزایش وزن، یکی از مهمترین دلایل افزایش فشار خون محسوب می شود.
-رب و سس گوجه فرنگی کنسرو شده
رب و سس گوجه فرنگی کنسروشده حاوی مقادیر بالای نمک است و استفاده از آن برای بیماران مبتلا به فشار خون به هیچ وجه توصیه نمی شود.
-مشروبات الکلی
مشروبات الکلی یکی از مهمترین دلایل افزایش فشار خون و صدمه به سیستم قلب و عروق است.
-لبنیات پرچرب
-غذاهای چرب
-شور و ترشی های پرنمک
-گوشت قرمز


راهکارهای کاهش فشار خون

-میزان نمک در وعده های غذایی را کاهش دهید
-وزن خود را کاهش دهید. 
- به طور مرتب ورزش کنید. 
- از مواد معدنی مفید مانند پتاسیم، کلسیم و منیزیم بیشتر استفاده کنید.
سیب زمینی، موز، سبزیجات سبز پر رنگ، بادام، گوجه فرنگی، انواع کلم و قارچ حاوی این مواد معدنی مفید هستند.
-از مصرف دخانیات اجتناب کنید.
-در معرض دود سیگار قرار نگیرید. 
-از استرس و تنش دوری کنید. 
-روزانه حداقل هشت لیوان آب بنوشید. 
-فشار خون خود را به صورت روزانه بررسی کنید. 
-مصرف کافئین را به حداقل کاهش دهید. 
-از غذاهای گیاهی استفاده کنید. 
-شکلات تیره و کم شیرین بخورید. 
-خواب کافی داشته باشد.

۵۴۵۴

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

تبلیغات

جدیدترین اخبار

داغ ترین اخبار

تبلیغات