چرا شهرداری طرح ترافیک روزانه و هفتگی می فروشد؟

جامعه > شهری - مهر نوشت: معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: اگر ما مجوزهای طرح ترافیک را به صورت سالانه به فروش برسانیم، و سودی برای آن متصور باشیم، هم سود بیشتری کسب خواهیم کرد و هم زحمت کمتری دارد.

سید جعفر تشکری هاشمی با اعلام این كه به دلیل وجود بازار و بسیاری از دستگاه های دولتی در محدوده مركزی شهر، تمایل سفر به این محدوده بسیار بیشتر از مناطق دیگر است و برای همین، محدودیت هایی برای ورود و تردد خودروها در مركز شهر پیش بینی شده، گفت: واقعیت این است كه هر خودروی شخصی كه وارد این محدوده می شود، عارضه ای بر شهر وارد می كند و برای جبران این عوارض، از سال ۱۳۵۹ و با تصویب شورای انقلاب طرحی موسوم به طرح ترافیك در تهران به مورد اجرا گذاشته شد.

وی در خصوص فروش طرح ترافیك روزانه و هفتگی توضیح داد: ارزیابی های ما نشان داده از یك سو، نباید اجازه دهیم ظرفیت ورود به محدوده طرح ترافیك از حد معینی عبور كند و از سوی دیگر، ضرورت ایجاب می كند که افرادی به دلایل مختلف همچون استفاده از خدمات درمانی، لزوماً در ایام خاصی از سال چاره ای جز ورود به محدوده طرح ترافیك را ندارند اما بر اساس ساز و كار واگذاری طرح ترافیك، در گذشته تنها بر اساس اولویت به تعداد محدودی می توانستیم مجوز یك ساله بدهیم و سایر متقاضیان اجازه پیدا نمی كردند حتی برای یک روز از این امكان برخوردار شوند.

فروش طرح ترافیک سالانه به جای روزانه؛ هم پر سود تر است هم کم زحمت تر

معاون شهردار تهران با اشاره به این كه هر سال حدود ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو یعنی تنها ۳ درصد از خودروهای تهران، طرح ترافیك دریافت می كنند و دو میلیون و ۹۰۰ هزار دستگاه خودروی دیگر، اجازه ورود به محدوده طرح ترافیك را پیدا نمی کنند، اظهار كرد: در گذشته، افرادی که مجوز یك ساله نداشتند اما به دلیل شرایط اضطرار، ضرورتاً می بایست وارد محدوده طرح ترافیك می شدند، چاره ای جز زیر پا گذاشتن قانون و ورود غیر قانونی به این محدوده را نداشتند و از این رو، با سختگیرانه تر كردن نظام واگذاری، این ۱۰۰ هزار مجوز سالانه را به ۸۰ هزار فقره كاهش داده و در عوض ۲۰ هزار فقره باقی مانده را در طول سال به طرح ترافیك روزانه و هفتگی اختصاص دادیم.

وی با بیان این كه ۲۰ هزار فقره طرح ترافیك از مجوز سالانه كم كردیم و آن را به مجوزهای روزانه و هفتگی اختصاص دادیم تا عموم شهروندان بتوانند در طول سال و بنا به ضرورت وارد محدوده طرح ترافیك شوند، تصریح كرد: بنا بر این، نسبت به گذشته حتی یك مجوز هم افزایش پیدا نكرد، بلكه مجوزهای روزانه و هفتگی را از محل مجوزهای سالانه کسر کردیم  و واقعیت این است که اگر ما مجوزها را مانند گذشته در ابتدای سال به صورت سالانه به فروش برسانیم، اگر سودی برای آن متصور باشیم، هم سود بیشتری كسب خواهیم کرد و هم زحمت كمتری را مقبل خواهیم شد.

مدیریت شهری بر حفظ و احیای هسته مرکزی شهر تأکید دارد

تشكری هاشمی با  اشاره به این كه برای ۹ میلیون شهروندی كه در تهران زندگی می كنند، نمی توان به دلخواه یك نسخه واحد پیچید و برای انجام هر اقدام و اجرای هر پروژه ای، باید ارزیابی اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی انجام داد، اظهار كرد: در این میان، در مدرن سازی شهر نباید پیشینه فرهنگی و گذشته تاریخی شهر فراموش شود كه خوشبختانه این موضوع در تهران مورد توجه قرار گرفته و تأكید شهردار  تهران بر حفظ و احیای هسته مركزی شهر نیز مؤید همین موضوع است.

وی با بیان این كه مدیریت شهری اعتقاد دارد افرادی كه از وسایل نقلیه عمومی استفاده می كنند، نسبت به افرادی كه از وسیله نقلیه شخصی استفاده می کنند، اولویت دارند و اصولاً رویكرد ارجحیت حقوق اكثریت بر حقوق اقلیت باید به یك فرهنگ عمومی در جامعه ما تبدیل شود، تصریح كرد: معابر عمومی و خیابان های شهر به اصطلاح شارع عام و متعلق به عموم مردم هستند و ملك شخصی کسی نیستند كه صاحبان برخی مشاغل بخواهند از این معابر به صورت اختصاصی استفاده كنند.

باید نوع نگاه خود را به شهر تغییر دهیم

معاون شهردار تهران با اعلام این كه احداث هر پیاده راه، هر خط بی آر تی و هر مسیر مترو، سبك جدیدی را در زندگی مردم ایجاد می كند و ممکن است برخی نوسانات را برای بعضی مشاغل به همراه داشته باشد، گفت: واقعیت این است كه هر تغییری در ابتدا با مقاومت هایی رو به ‌روست و به عنوان مثال، اجرای اولین خط بی آر تی در مسیر خیابان انقلاب اسلامی با مخالفت گسترده ای مواجه شد یا در زمانی كه قصد داشتیم پیاده روهای بازار را سنگ فرش كنیم، بسیاری از كسبه از این اقدام ناراضی بودند اما در حال حاضر، خط یك بی آر تی با استقبال غیر قابل پیش بینی شهروندان رو به رو شده و امروز، هم بازاریان و هم مراجعه کنندگان به بازار از پیاده راه سازی در این محدوده رضایت دارند.

 تشكری هاشمی در پایان با تأکید بر این كه اصولاً ما باید نوع نگاه خود را كه یك قرن بر اساس «شهر خودرو محور» استوار بوده به سمت و سوی «شهر انسان محور» تغییر دهیم، خاطرنشان كرد: اگر نگرش خود را نسبت به شهر عوض كنیم، آن موقع به جای این كه در مقابل انضباط بخشی و ساماندهی نقاط آشفته و شلوغی همچون میدان امام حسین (ع) مقاومت نماییم، از اجرای طرح های توسعه ای كه هدف از اجرای آنها نظم دهی و سامان بخشی به شهر است، استقبال می كنیم.

4747

برای مشاهده اخبار مشابه با عنوان "چرا شهرداری طرح ترافیک روزانه و هفتگی می فروشد؟" کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

تبلیغات

جدیدترین اخبار

داغ ترین اخبار

تبلیغات